Bert Mooiman

Bert MooimanBert Mooiman – pianist, organist – kerkmusicus en muziektheoreticus – studeerde aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Hij behaalde de diploma’s Uitvoerend Musicus piano (bij Theo Bruins) en orgel (bij Wim van Beek, improvisatie bij Bert Matter) cum laude, en ontving de Fock-medaille voor zijn bijzondere artistieke prestaties. Hij won prijzen op internationale concoursen in o.a. Groningen en Ljubljana. De hoofdvakstudie Theorie der Muziek sloot hij af in 2003 met het artikel “Olivier Messiaen en de Franse harmonie” dat werd gehonoreerd met de Martin J. Lürsenprijs.

Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent hoofdvak muziektheorie, piano en improvisatie verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. Als onderdeel van deze aanstelling werkt hij aan een onderzoeksproject over vrije improvisatie in de 19e eeuw, waarin hij op grond van historisch bronnenmateriaal tracht de kunst van het improviseren te laten herleven, ook op het concertpodium. In 2012 gaf hij gastlessen op dit gebied aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Hij publiceert regelmatig over muziektheoretische onderwerpen en geeft colleges voor het HOVO aan de Universiteit Leiden. Als pianist treedt Bert Mooiman zowel solistisch als in kamermuziekverband op. Daarnaast is hij eindredacteur van het tijdschrift Piano Bulletin van de European Piano Teachers Association. Sinds 1989 is hij vaste organist van de Nieuwe Badkapel (’s-Gravenhage), waar hij ook artistiek leider is van de serie Badkapelconcerten.